Τη Δευτέρα 25 Σεπετεμβρίου ξεκίνησε η δεύτερη δραστηριότητα μας για το πρόγραμμά μας "playing with protons".
Το θέμα μας ήταν η γνωριμία με τη δομή της ύλης.
Στόχος μου ήταν τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με υλικά σώματα από το φυσικό περιβάλλον , να ανακαλύψουν μεγάλα και μικρά υλικά και σταδιακά να έρθουν σε επαφή με τον μικρόκοσμο, μέχρι το σημείο που τα άτομα συνθέτουν μόρια.
Το πνεύμα της δραστηριότητας ήταν να γίνει σε ένα φυσικό περιβάλλον με ποικιλία σωμάτων γύρω από τους μαθητές.
Αυτός ήταν και ο βασικός λόγος που αποφάσισα το μάθημα να μη γίνει μέσα στην τάξη , αλλά στον κήπο του σχολείου μας/
Το θέμα μας ήταν η γνωριμία με τη δομή της ύλης.
Στόχος μου ήταν τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με υλικά σώματα από το φυσικό περιβάλλον , να ανακαλύψουν μεγάλα και μικρά υλικά και σταδιακά να έρθουν σε επαφή με τον μικρόκοσμο, μέχρι το σημείο που τα άτομα συνθέτουν μόρια.
Το πνεύμα της δραστηριότητας ήταν να γίνει σε ένα φυσικό περιβάλλον με ποικιλία σωμάτων γύρω από τους μαθητές.
Αυτός ήταν και ο βασικός λόγος που αποφάσισα το μάθημα να μη γίνει μέσα στην τάξη , αλλά στον κήπο του σχολείου μας/
Κατεβήκαμε λοιπόν με τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες και διασκορπιστήκαμε στο χώρο.
Οι μαθητές εντυπωσιάστηκαν με το φυσικό περιβάλλον και τα επιφωνήματα θαυμασμού ήταν πολλά.
Οι μαθητές εντυπωσιάστηκαν με το φυσικό περιβάλλον και τα επιφωνήματα θαυμασμού ήταν πολλά.
Ξεκίνησα ρωτώντας τους να μου ονομάσουν μερικά από τα υλικά σώματα που βλέπουν γύρω τους.
Οι μαθητές ανέφεραν τις πέτρες, το χώμα, τα δέντρα , τα φύλλα κτλ.
Στη συνέχεια τους ζήτησα να πιάσουν με το χέρι τους το μικρότερο υλικό σώμα που μπορούν και να μου το δείξουν.
Διάλεξαν από ένα πετραδάκι , μέχρι και έναν κόκκο χώματος, ακουμπισμένο στο δάχτυλό τους.
Οι μαθητές ανέφεραν τις πέτρες, το χώμα, τα δέντρα , τα φύλλα κτλ.
Στη συνέχεια τους ζήτησα να πιάσουν με το χέρι τους το μικρότερο υλικό σώμα που μπορούν και να μου το δείξουν.
Διάλεξαν από ένα πετραδάκι , μέχρι και έναν κόκκο χώματος, ακουμπισμένο στο δάχτυλό τους.
Στη συνέχεια ρώτησα αν πιστεύουν ότι μπορούμε αυτά τα υλικά να τα κάνουμε ακόμα μικρότερα.
Οι περισσότερες απαντήσεις ήταν θετικές, τα παιδιά όμως που είχαν μικρούς κόκκους θεωρούσαν ότι δεν μπορούσαν τα σώματα αυτά να γίνουν μικρότερα.
Τότε ξεκίνησε η κουβέντα για τη δομή της ύλης φτάνοντας στα μόρια-άτομα.
Συνδέσαμε την κουβέντα με τον Δημόκριτο που είχαμε μελετήσει στο εισαγωγικό μάθημα και την διαπίστωσή του ότι τα σώματα αποτελούνται από άτομα.
Στη συνέχεια με τη βοήθεια του υλικού της κυρίας Τίνας Νάντσου φτιάξαμε μόρια , τα οποία αποτελούντα από ενώσεις ατόμων.
Τα μόρια κατασκευάστηκαν ομαδικά από πλαστελίνη και ξυλάκια αρίθμησης που είχα φέρει από την τάξη , όταν είχα πρώτη δημοτικού.
Οι περισσότερες απαντήσεις ήταν θετικές, τα παιδιά όμως που είχαν μικρούς κόκκους θεωρούσαν ότι δεν μπορούσαν τα σώματα αυτά να γίνουν μικρότερα.
Τότε ξεκίνησε η κουβέντα για τη δομή της ύλης φτάνοντας στα μόρια-άτομα.
Συνδέσαμε την κουβέντα με τον Δημόκριτο που είχαμε μελετήσει στο εισαγωγικό μάθημα και την διαπίστωσή του ότι τα σώματα αποτελούνται από άτομα.
Στη συνέχεια με τη βοήθεια του υλικού της κυρίας Τίνας Νάντσου φτιάξαμε μόρια , τα οποία αποτελούντα από ενώσεις ατόμων.
Τα μόρια κατασκευάστηκαν ομαδικά από πλαστελίνη και ξυλάκια αρίθμησης που είχα φέρει από την τάξη , όταν είχα πρώτη δημοτικού.
Ο ενθουσιασμός των παιδιών ήταν εμφανής και κατά τη διάρκεια της κατασκευής καθοδηγήθηκαν ώστε να ανακαλύψουν τη διαφορά μεταξύ στοιχείων και χημικών ενώσεων.
Αυτό δεν ήταν ιδιαίτερα δύσκολο καθώς τα διαφορετικά χρώματα που χρησιμοποίησαν τα βοήθησαν σε αυτό το συμπέρασμα.
Ίδιο χρώμα πλαστελίνης , σημαίνει άτομα του ίδιου στοιχείου. Διαφορετικό χρώμα πλαστελίνης σήμαινε διαφορετικά άτομα ενωμένα που κάνουν χημικά στοιχεία.
Η δραστηριότητα τελείωσε με φωτογραφίες από τις δουλειές των μαθητών .
Διήρκεσε μία διδακτική ώρα και είχε θετικό αποτέλεσμα καθώς με τις ανατροφοδοτικές ερωτήσεις που έγιναν στο τέλος υπήρχε μεγάλη συμμετοχή και εύστοχες απαντήσεις.
Η μεγαλύτερη όμως επιτυχία πιστεύω πως ήταν ότι τα παιδιά ενθουσιάστηκαν τόσο με το φυσικό περιβάλλον του κήπου και τις δραστηριότητες , που το μάθημα έγινε πολύ ευχάριστο και αποδοτικό.
Έπιασαν , άγγιξαν, μύρισαν , πειραματίστηκαν. Μου φαίνεται πως θα ακολουθήσουν κι άλλα μαθήματα σε αυτόν τον ξεχωριστό χώρο…
Αυτό δεν ήταν ιδιαίτερα δύσκολο καθώς τα διαφορετικά χρώματα που χρησιμοποίησαν τα βοήθησαν σε αυτό το συμπέρασμα.
Ίδιο χρώμα πλαστελίνης , σημαίνει άτομα του ίδιου στοιχείου. Διαφορετικό χρώμα πλαστελίνης σήμαινε διαφορετικά άτομα ενωμένα που κάνουν χημικά στοιχεία.
Η δραστηριότητα τελείωσε με φωτογραφίες από τις δουλειές των μαθητών .
Διήρκεσε μία διδακτική ώρα και είχε θετικό αποτέλεσμα καθώς με τις ανατροφοδοτικές ερωτήσεις που έγιναν στο τέλος υπήρχε μεγάλη συμμετοχή και εύστοχες απαντήσεις.
Η μεγαλύτερη όμως επιτυχία πιστεύω πως ήταν ότι τα παιδιά ενθουσιάστηκαν τόσο με το φυσικό περιβάλλον του κήπου και τις δραστηριότητες , που το μάθημα έγινε πολύ ευχάριστο και αποδοτικό.
Έπιασαν , άγγιξαν, μύρισαν , πειραματίστηκαν. Μου φαίνεται πως θα ακολουθήσουν κι άλλα μαθήματα σε αυτόν τον ξεχωριστό χώρο…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου